آلاچیق

پرگولا و کاربردهای آن

پرگولا و کاربردهای آن

پرگولا یکی از سازه های مورد استفاده از فضای باز خارج از اماکن می باشد که بعنوان یک دالان مسقف، ورودی و یا فضای نشستن می باشد. بطور کلی پرگولا ، سازه ای مشبک و متشکل از 4 ستون یا تیرک عمودی و تعدادی تیرک افقی برروی سقف تشکیل شده است که این سازه به تنهایی قابلیت جلوگیری از بارش ها و تابش آفتاب را ندارد که برای رفع این کاستی سقف پرگولا بوسیله پوششهای متفاوتی پوشانیده می گردد .

در زمان حال با توجه به افزایش روند آپارتمان سازی و به طبع آن آپارتمان نشینی انسانها در جوامع شهری و کمبود فضاهای سبز در آپارتمان ها و ساختمانهای تجاری و اداری استفاده ازپشت بام آنها و ایجاد فضای روف گاردن یا پشت بام باغ برای ایجاد فضای سبز و لاکژری رو به افزایش می باشد و پرگولا یکی از اجزای اصلی و بسیار کاربردی در این فضا علاوه بر محیطهای بیرون ویلا ها و ساختمان هایی که دارای حیاط بزرگی می باشند .

در ساخت پرگولا از مصالح متفاوتی استفاده می شود که بسته به سلایق و شرایط آب و هوایی محل دارد ، این مصالح می تواند بصورت سنتی گچ و آجر باشد . اما با توجه به گرایش سلیقه انسانها به سمت معماری های مدرن و معماریهایی که استفاده از انسانهای طبیعی سبب استفاده از مصالح دیگر در ساخت پرگولا گردیده که چوب یکی از متداول ترین آنها می باشد .

باید توجه داشت که با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف چوب دارای دوام متفاوتی می باشد ، بعنوان مثال چوب با توجه به رطوبت بالا این محیط ها پس از چندی از حالت اولیه و زیبای خود خارج شده و همچنین در محیط هایی با تابش زیاد آفتاب ، تغییر رنگ یا به عبارت بهتر رنگ پریدگی در آن ایجاد می گردد.

با توجه به اشکال ذکرشده استفاده از چوب پلاست که دارای ظاهری شبیه چوب و ماهیت و قابلیتهای پلیمری را دارد ، بعنوان بهترین گزینه متداول می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *